AI I 2023: GENERATIV AI´s GJENNOMBRUDDSÅR

I filen under, tilgjengelig via “Les Rapport”-knappen, kan du lese McKinseys fullstendige rapport om generativ AI fra 2023. For de som foretrekker en kortversjon, har vi trukket frem og oppsummert de viktigste funnene og hovedpunktene i avsnittene merket “hovedfunn” og “anbefalinger” nedenfor.

I McKinseys rapport analyseres dagens status og fremtidige trender innen generativ AI. Selv om verktøy som ChatGPT har vært på markedet i en relativt kort periode, har mange bedrifter allerede tatt dem i bruk.

Rapporten avslører at en tredjedel av respondentene regelmessig bruker generativ AI innen minst én bedriftsfunksjon. De mest populære anvendelsesområdene er markedsføring, produktutvikling og kundeservice.

Interessant nok antyder data at tre fjerdedeler av deltakerne forventer at generativ AI vil revolusjonere deres bransjer innen de neste tre årene. Til tross for denne forventningen, har få selskaper implementert retningslinjer eller prosedyrer for å navigere potensielle risikoer.

Rapportens hovedbudskap er den ekspansive adopsjonen av generativ AI og de potensielle konsekvensene for forretningsverdenen. Her er noen av rapportens hovedfunn og anbefalinger fra McKinsey:

Hovedfunn:

  • Områder som markedsføring, produktutvikling, og kundeservice har tatt i bruk generativ AI for oppgaver som innholdsproduksjon, dokumentoppsummering og chatbots.

  • Tre av fire respondenter ser en betydelig industriell disrupsjon fra generativ AI i horisonten. Teknologi og finans ser ut til å bli hardest rammet.

  • Men under en fjerdedel av bedriftene har utarbeidet retningslinjer for generativ AI, og kun 32% tar skritt for å minimalisere risiko, noe som antyder en undervurdering av potensielle farer.

  • AI-ledende selskaper, som tjener mer enn 20% av sin inntekt fra AI, er pionerer i bruken av generativ AI, med et større fokus på inntektsgenerering enn bare kostnadsreduksjon. Kun 25% av dem har omfattende overvåkning av sine AI-systemer.

  • Selv om det fortsatt er en utfordring å ansette eksperter innen maskinlæring, ser vi en økning i roller som "prompt engineering" for å støtte generativ AI.

  • Majoriteten av respondentene ser mot opplæring fremfor nedbemanning som et resultat av AI-integrasjon, med unntak av i kundeservice.

Anbefalinger for bedrifter:

  • Forbered og implementer klare retningslinjer før en omfattende utrulling av generativ AI.

  • Overvåk systemene nøye for å raskt identifisere eventuelle feil.

  • Flytt AI-fokus fra kun effektivitet til også inntektsgenerering.

  • Sats på opplæring av ansatte i AI-verktøy fremfor å redusere arbeidsstyrken.

  • Ansett spesialister innen MLOps og prompt engineering for optimal støtte.

“Med den rette tilnærmingen kan generativ AI gi bedrifter en betydelig fordel. Men uten nøye overveielse risikerer man både omdømme og operasjonell stabilitet. Nøkkelen ligger i å balansere risikostyring samtidig som man maksimerer fordelene.”- Alexander Sukharevsky (Senior partner and global leader of QuantumBlack, AI by McKinsey)

Forrige
Forrige

Hva er egentlig Ai?

Neste
Neste

Kunstig Intelligens: potensielle fordeler for norske Bedrifter